Lottas och Kimppes VW-T1 1966

I maj 2007 slog det mig plötsligt... ... vi behöver en bil. Men vad skulle det bli?
Jag surfade en stund omkring på www och till sist fick jag syn på en vacker Volkswagen Type 1
från 1966 hos en bilhandlare i Kerava (eller nånstans ditåt)

Den var inte i så gott skick som den verkade på bilderna. Framaxeln hade två hål rakt igenom, alla hjulhus hade stora hål in i bilen, värmeväxlarna hade flera hål, plattorna som håller bakfjädringen på plats hade nästan rostat bort helt och hållet, ena bakhjuls upphängningen exeisterade knappt mer och det fanns hål i bottnen.

Men den var vacker... och jag kunde inte motstå

Så den 6.6 vad jag efter henne. Första resan till Pojo skulle bli en spännande en. Det var gassande solsken och otroligt varmt. Jag visste inte hur en luftkyld motor skulle klara av värmen men gasade på allt vad det gick längsmed motorvägen. På ring III var det stopp i trafiken och jag stod på tomgång och försökte få in en kanal på radion. I kyrkslätt behövde jag lite tankning så jag svängde in på en bensinstation och kastade i mig en fet korv. Sedan när jag skulle åka vidare så..... hände inget. Inte et knyst sade hon varken klick eller klack.... tusan vad skulle jag göra nu?

Nå jag tänkte att jag springer igång henne. Med sina 770 kg kunde den väl inte vara alltför hopplös att skuffa på. Jag hade lite nerförsbacke och allt gick fint... förutom om att jag inte hade nyckeln i strömlåset. Så var det med den saken då.

Jag prövade vrida runt nyckeln i strömlåset och... bilen startade omedelbart! Tydligen hjälpte det att dra runt motorn en par varv m.h.a. gravitationen :) Nåja, jag beslöt att inte stanna innan jag var i Pojo och resten av resan gick bra.

Här är en bild som togs en par veckor efter införskaffandet...
bild 1

17.6.2007
Första inlägg. En vecka körd i vår ego. Rullar fint. Bestämt oss för att byta motorolja och oljan i luftfiltret. Märkt att lampan i hytten ej tänds när man öppnar dörren.

19.6.2007
8651 km. Oljebyte SAE 30 i motorn ovh luftfiltret

30.6 - 1.7.2007
Under veckoslutet fick hon ögonlock och plattorna på bakfjädringsaxeln bytta till nya kromade
bild 2bild 2
De gamla plattorna hade rostat så tusan. Till höger en bild ett år efter bytet.

9.7.2007
Autopeltikorjaamo Markku Agge (0400 524068). Hålen i hjulhusen fixade.

Sensommaren 2007
Nya tätningar i framlyktorna. Ny tätning i bakluckan. Litium i framaxeln. Nya tändstift. Slipat bottnen framme till höger inne i bilen och målat med rostskyddsfärg. skaffat acculaddare. Börjat använda blyersättnigsmedel. Ny dammkapsel. Fixat en klocka in i bilen. Tättat med tvättvax ett antal gånger och fyllt på olja säkert lika många.

November 2007
Pohjan Varaosakorjaamo ja myynti. Avgasröret bytt, nya begagnade värmeväxlare och ny vajer till värmeväxlarna

bild 1bild 1
Gamla värmevälarna hade hål i sig. Till höger en bild efter avgasrörsvärmeväxlar remppan (lite olejelekage :) ).

Vinter 2007 - 2008
Bilen står ur trafik på Brödtorp, Pojo Under vintern har fläktremmen ersatts med en ny ??? och det har kommit en bukla i vänster framskärm.

April 2008
Hon fick ett nytt batteri eftersom det gamla inte ville vara med mera.
Beskitning på Nummen Katsastusasema i Åbo. Årsbesiktningen blev inte av eftersom hon inte var i trafik över vintern. Jag åkte till Besiktningen för att få listan på job som behöver göras...
... hon gick inte igenom besiktningen p.g.a. hål i framaxeln och plåten under bensintanken

Maj 2008
Pohjan Varaosakorjaamo ja myynti har bytt en ny framaxel åt henne och en ny plåt under bensintanken.
bild 3bild 3
Gamla framaxeln hade hål rakt igenom. Till höger den nya axeln.
bild 3bild 3
Plåten hade många hål längsmed kanterna. Till höger den nya plåten...

Besiktad. Besiktningsmannen rekommenderade att hon kommer på årsbeskitning i höst innan hon går i ide. Så är det bara att ta henne i trafik sen på våren.

16.5.2008
Vänstra framblinken kom loss. Där är ingen skärm kvar under blinken. Snabb fixning med en par tillräkligt stora plåtbitar. Bestämt mig för att beställa en ny framvänsterskärm.

17.5.2008
Tvättad och vaxad och fått en ny kofångarstolpe
bild 5bild 5
Den gamla stolpen hade hål rakt igenom. Nya stolpen till höger.

Juni 2008
Ny olja SAE 30 (NESTE SPECIAL). Motoroljan och oljan i luftfiltret bytta. Nya packningar i oljebottnet och ny sil och oljebottenlock. Nya locket är kromat och oljetappningsskruven har en stark magnet i sig.
Kanske idén är att metallflisor som slts loss från innersidan av motorn skall fastna i magneten...

11.7.2008
Hon blev på vägen när Lotta skulle ta sig till tågstationen i Karis för att ta tåget till Åbo. Calle hjälpte Lotta och bogserade tillbaka bilen.

13.7.2008
Allt lugnt. Det var kabeln mellan startmotorn och generatorn som hade lossat från sitt fäste i startmotorn. Samma ställe där Accun är fast i startmotorn.

22.4.2013
Bilen står och väntar på motorremont....